از راهاندازی 2 مدرسه مهارتی تا توسعه فعالیتهای دارویی | مشکلات مسیر تجاریسازی محصولات فناورانه چیست؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ مرکز رشد یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که بهمنظور حمایت از کارآفرینان تحصیلکرده راهاندازی میشود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پاگرفتن شرکتهای جدید را فراهم میکند. استفاده از مراکز رشد، امروزه بهعنوان یکی از ابزارهای پذیرفتهشده برای تبدیل خلاقیتها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب میشود.
اهداف عمده مراکز رشد شامل کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغالتحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل، عملیاتیکردن و کمک به توسعه ایدههای ناب و عملیاتینشده، ایجاد واحدهای صنایع کوچک و متوسط فنی و تخصصی که بتوانند در بازار کار رقابتپذیر باشند، نوسازی، انتقال فناوری و استفاده از اکتشافات علمی جدید، افزایش بازدهی نیروی کار بالقوه و استفاده بهینه از این سرمایه عظیم ملی، تیمسازی و کشف نیازهای حال و آینده، کمک به رشد و توسعه منطقه با توجه به ظرفیتهای آن و سرمایهگذاری هدفمند در امور فنی، مهندسی، نوآوری و تولیدی است.
مطابق تفاهمنامه همکاری بین معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، مراکز رشد این دانشگاه، ابتدا مجوز اولیه و راهاندازی را از دانشگاه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت میکنند، سپس براساس ۳۸ شاخص ارزیابیشده در سه سطح قرار میگیرند.
بیشتر بخوانید:
تولید نانوپودرهای فلزی و غیرفلزی
فعالیت ۱۷ هسته، واحد فناور و شرکت دانشبنیان در مرکز رشد واحد قوچان
تولید ۲۱ محصول در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
نتایج سطحبندی مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی با حضور نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شورای سیاستگذاری و راهبری مراکز رشد به تأیید رسیده و مراکز رشد سطح یک و ۲ برای صدور مجوز به وزارت علوم معرفی میشوند.
بهتازگی در راستای حمایت و با توجه به ارزیابی و سطحبندی صورتگرفته برای مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی و تأیید شورای سیاستگذاری و راهبری مراکز رشد دانشگاه، مجوز فعالیت همه مراکز رشد سطح یک و ۲ صادر شد و مراکز رشد اصفهان (دو مرکز رشد)، اراک، مشهد، واحد علوم و تحقیقات تهران، واحد تهران جنوب، ایلام، بجنورد، واحد تهران شمال، دزفول، زاهدان، نجفآباد، زنجان، ساری، قائمشهر، کرج، قوچان، اهواز، اردبیل، رودهن، سنندج، درود و الیگودرز موفق به اخذ مجوز فعالیت شدند.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با رؤسای مراکز رشد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه فعالیت و استقرار هسته و واحدهای فناور، شرکتهای دانشبنیان و دستاوردهای مراکز گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با سهیل سالاری رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان را پی میگیریم.
آنا: خلاصهای از تاریخچه مرکز رشد واحد زاهدان و چگونگی راهاندازی آن بفرمایید.
سالاری: مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با تصویب در هفدهمین جلسه شورای راهبری و سیاستگذاری مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی (شورای عالی تخصصی مراکز رشد) چهارم شهریور ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد. موافقت اولیه مرکز رشد با رویکرد ۷۰ درصد مختص فناوریهای نوین در علوم طبیعی و مواد پیشرفته انجام شد و ابتدا فضای اختصاصیافته برای مرکز رشد بالغ بر ۲ هزار متر مربع در دو طبقه، شامل ۳۵ اتاق برای بخشهای ستادی و واحدهای فناور بود.
ماسک رسی، مالچ زیستی، الکل، نوشابه چای ترش، اختراع میکروسکوپ سهبعدی، اختراع سیستم آبیاری هوشمند، تراش سنگهای قیمتی و تولید فیلتر هوای ماشینهای سبک و سنگین از محصولات مرکز رشد واحد زاهدان هستند.تمام اتاقها مجهز به امکانات اداری اولیه، رایانه و اینترنت بوده و خدمات آبدارخانه نیز به واحدها ارائه شد و سال ۱۳۹۶ به طبقه سوم ساختمان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با متراژ هزار و ۲۰۰ متر مربع شامل ۱۶ دفتر اداری مجهز به همه امکانات ادرای و اینترنت پرسرعت، نقل مکان کرد.
سال ۱۳۹۵ با تلاش مدیر وقت مرکز رشد و حمایت رئیس وقت، مجموعه کارگاهی مشتمل بر ۱۱ کارگاه مجزا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان بهعنوان بستر حمایتی دیگر راهاندازی شد و در اختیار واحدها و هستههای فناور بهمنظور تولید نمونههای کارگاهی قرار گرفت.
آنا: مرکز رشد واحد زاهدان اکنون در چه سطحی موفق به اخذ مجوز شده و چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانشبنیان و در چه حوزههایی در مرکز مستقر هستند؟
سالاری: مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان موفق شده به تعداد چهار هسته و شرکت، خدمات کارگاهی و آموزشی ارائه دهد و موجب اشتغال ۲۰ نفر نیروی کار شود.
از زمان آغاز فعالیت مرکز رشد از سال ۱۳۹۴ تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح و ایده برای پذیرش و استقرار به مرکز رشد ارائه شده است. از این تعداد طرح بالغبر ۹۰ درصد ایدهها پس از طرح در شورای مرکز رشد و انجام فرآیند مصاحبه و داوری مورد تأیید قرار گرفت که برخی از آنها با موفقیت از مرکز رشد خارج شدهاند، برخی تبدیل به شرکت و تعدادی هم خروج ناموفق داشتهاند.
تعدادی از ایدهها و هستههای فناور نیز با ایجاد ایده جدیدتر و ارائه محصول یا فناوری جدید در حال فعالیت هستند. اکنون تعداد ۱۸ هسته و شرکت برای استقرار و حمایت در مرکز رشد پذیرفته شده و مشغول فعالیت هستند.
با توجه به تلاشها و پیگیریهای مستمر رئیس دانشگاه، معاون وقت، مدیران مراکز رشد و دستاوردها و خروجیهای مرکز رشد واحد زاهدان بهصورت کیفی و کمی و طبق ازریابی انجامشده از طریق ادارهکل امور کارآفرینی و مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز رشد واحد زاهدان موفق به ارتقای سطح خود از ۳ به سطح ۲ شده است.
هستهها، واحدها و شرکتهای فعال مستقر در مرکز رشد واحد زاهدان
چالشها، محصولات، خدمات و خروجیهای مرکز رشد واحد زاهدان
آنا: محصولات و دستاوردهای شاخص مرکز رشد واحد زاهدان را تشریح کنید و بفرمایید حمایتهای مالی دیگر نهادها از مرکز رشد چگونه بوده است؟
سالاری: انتخاب غرفه برتر در جشنواره و نمایشگاه رویش کویر بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۴، انتخاب بهعنوان غرفه برتر در شانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۴، انتخاب محصول شرکت دانشبنیان بهنیا فناور گستر هامون با عنوان سیستم آبیاری هوشمند بهعنوان دستاورد فناورانه منتخب کشور در سال ۱۳۹۵، انتخاب غرفه برتر در هفدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه استان سیستان و بلوچستان ۱۳۹۵، برگزیده برتر کشوری در پنجمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی سال ۱۳۹۶، بازدید سوم تیر ۱۳۹۹ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیسجمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان بههمراه احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان و حبیبالله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه امکانات، فضا، محصولات و شرکتها و هستههای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان بخشی از جوایز، افتخارات و نمایشگاههای مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان است.
مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان موفق شده به تعداد چهار هسته و شرکت، خدمات کارگاهی و آموزشی ارائه دهد و موجب اشتغال ۲۰ نفر نیروی کار شود.در بازدید معاون رئیسجمهور از غرفههای مختلف با صاحبان ایدههای هسته فناور درباره طرحهای آنان گفتوگو شد که در این راستا معاون علمی و فناوری رئیسجمهور از طرح تولید الکل اتانول و ژل صورت که توسط اعضای هیئت علمی واحد زاهدان به مرحله تولید رسیده است، حمایت کرد و مقرر شد نحوه حمایت و سرمایهگذاری درباره طرحهای دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان بررسی و پس از جمعبندی نتایج اعلام شود.
تولید ماسک رسی، تولید مالچ زیستی، تولید الکل، تولید نوشابه چای ترش، اختراع میکروسکوپ سهبعدی، اختراع سیستم آبیاری هوشمند، تراش سنگهای قیمتی و تولید فیلتر هوای ماشینهای سبک و سنگین ازجمله محصولات، خدمات و خروجیهای مرکز رشد واحد زاهدان هستند.
مواردی مانند نبود مشارکت و سرمایهگذاری دانشگاه در طرحها و محصولات فناور و دانشبنیان، نبود ثبات اقتصادی و هزینهبر بودن اجرای طرحها، تأمین مالی نشدن شرکتها با وامها یا اعتبارات کمبهره و دارای تنفس، ریسکگریز بودن واحدهای دانشگاهی، حمایتنکردن پارکهای علم و فناوری و انتخابات گزینشی، نبودن بخشنامههای شفاف برای انجام فعالیت در شهرکهای کارگاهی و در اولویتنبودن فعالیتها و محصولات دانشبنیان و اطمیناننداشتن مدیران ارشد برای سرمایهگذاری ازجمله مشکلات پیش روی تجاریسازی محصولات هستند.
آنا: سیاستها و برنامههای اجرایی فعلی مرکز رشد واحد زاهدان چیست و اولویت اصلی را بر چه محوری قرار دادهاید؟
سالاری: با توجه به اینکه اکنون مرکز رشد در حوزههای مختلف فرهنگی، صنعتی، دارویی و کشاورزی فعال است، برنامهریزی در راستای منسجمکردن فعالیتها در راستای اهداف بالادستی منطقه، دانشگاه و سرای نوآوری صورت میگیرد.
اولویت اصلی مبتنیبر فعالیتهای سرای نوآوری میوههای گرمسیری و گیاهان دارویی است که بهتازگی به تصویب سازمان مرکزی رسیده و شامل توسعه فعالیتهای دارویی در منطقه خاش و ایرانشهر، تولید و بستهبندی و فرآوری چای ترش، حنا، خرما و سایر میوههای گرمسیری است.
برگزاری نشستهای مشترک با ادارات مختلف، ارائه مشاوره و برگزاری دورههای فنی و تخصصی با مراکز تحقیقاتی همکاری همهجانبه صورت میگیرد و در صورت نیاز مراکز تحقیقاتی به امکانات مرکز رشد، تخفیف ارائه میشود.
آنا: چه برنامههایی برای چشمانداز مرکز رشد واحد زاهدان در نظر گرفته شده و نحوه تعامل شما با بخشهای درون و بروندانشگاهی مربوط به مرکز چگونه است؟
سالاری: برنامههای عمده در دستور کار مرکز رشد واحد زاهدان شامل ترغیب و تلاش برای تیمسازی اعضای هیئت علمی با موضوعات مشترک برای تشکیل هسته و شرکتهای موضوعی، ارتباط با دانشکدهها و گروههای آموزشی، انجمنهای علمی دانشجویی و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان برای شناسایی دانشجویان مستعد و دارای ایده، ارتباط با سازمانهای مختلف در حوزههای فنی، خدماتی، آموزشی و صنعتی برای انجام پروژهها، ارائه فناوری جدید و آموزشهای مبتنیبر فناوری، برگزاری جلسات مختلف با دانشکدهها و گروههای آموزشی برای تببین بخشنامهها و آییننامههای فناوری، ارائه مشاورههای دورهای به گروههای آموزشی متناسب با موضوع دانشکده و گروههای آموزشی و تصویب دو مدرسه مهارتی میوههای گرمسیری و گیاهان دارویی در چابهار و ایرانشهر از طریق سرای نوآوری است.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/